Szeretettel köszöntelek a Összetört lelkek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Összetört lelkek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Összetört lelkek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Összetört lelkek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Összetört lelkek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Összetört lelkek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Összetört lelkek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Összetört lelkek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ennek
a lelkiállapotnak a megértéséhez, amely nem kívánt kísérőként életünk
oly sok óráját beárnyékolja, induljunk ki a buddhista tanból, és
alkalmazzuk azt a mai emberre, hiszen lényegileg nem különbözünk
annyira a régebben élt emberektől.
E szerint a tan szerint az Út, amely az emberi szabadsághoz visz, négy
igazság megértésén keresztül vezet: a szenvedés létezik, a szenvedésnek
oka van, a szenvedés megszüntethető, és létezik út, amely a szenvedés
megszüntetéséhez vezet.
A szenvedés létezése és okai
Születésünk pillanatától kezdve sokféle formában jelenik meg életünkben a szenvedés.
Mindig valaminek az elvesztését jelenti.
A test számára a fájdalom okozója például az egészség elvesztése, és a
szervezet egyensúlyának hiánya is újabb, az ember figyelmét és tudatát
lekötő különböző fájdalmak előidézője lehet.
A pszichénk számára a fájdalmat egy érzelem elvesztése jelenti, amely
lehet saját, vagy egy másik ember irántunk táplált érzelme. Ez
lényegében azt jelenti, hogy már nem szeretnek bennünket, és ezért már
mi sem szeretünk.
A szenvedést okozhatja a valamiben vagy valakiben való bizalmunk elvesztése is.
Vagy a meg nem valósult tervek miatti reményvesztettség.
Vagy például az önbizalom elvesztése, amely félelem formájában
nyilvánul meg a nehéz, sőt az egyszerű helyzetekkel való szembesüléskor
is.
Az is szenvedést okoz, ha elveszítjük értékeinket vagy szeretteinket.
Összességében tehát olyan érzelmekről van szó, amelyeket a magunkénak hitt vagy vágyott dolgok elvesztése miatt érzünk.
Az elme számára a fájdalom a meg nem értésből származik.
Szenved, amikor bezárkózik, leblokkol és nem érti a körülményeket.
Szenved, amíg szűklátókörűségében nem képes megérteni az élet mozgatórugóit.
Az is szenvedést okoz, ha rádöbbenünk, hogy korábban téveszméket követtünk, vagy hogy helytelen elvek szerint cselekedtünk.
És az is, ha felfedezzük, hogy az önmagunkról alkotott kép valótlan, és nem olyanok vagyunk, mint amilyennek képzeltük magunkat.
A szenvedés megszüntetése
A szenvedés valószínűleg sohasem szűnik meg teljesen, mivel a
folytonos fejlődés útját követjük. Lehetőségünk van azonban arra, hogy
elkezdjük csökkenteni a szenvedést kiváltó okokat.
Ehhez az kell, hogy mindenre nyugodtan, intelligens és objektív szemmel
nézzünk. Kívülről kell szemlélnünk önmagunkat, hogy elfogulatlanul
lássuk a helyzeteket, amelyek magukba szippantanak, és nem engedik,
hogy felismerjük és megnevezzük őket.
Ezután megoldásokat kell keresnünk a szenvedés okainak megszüntetésére.
Mindenre vannak jó vagy kevésbé jó megoldások. Ha viszont nincs
elegendő akaratunk ahhoz, hogy keressük, és még kevésbé, hogy
alkalmazzuk a megoldásokat, akkor a szenvedés folytatódni fog. Sőt, egy
idő után a külső tényezőket fogjuk vádolni mindazért, amivel mi nem
merünk szembesülni.
A szenvedés nem múlik el magától: meg kell szüntetni.
A szenvedést nem felejtjük el: át kell alakítani bennünket gazdagító tapasztalattá.
A már felismert szenvedés, amelynek keressük a feloldását, biztosítékot
jelent arra, hogy nem hoz-zuk létre újra ugyanazokat az okokat, amelyek
annak idején a szenvedést kiváltották.
Az út, amely a szenvedés megszüntetéséhez vezet
A helyes nézetek: naponta kell törekednünk arra, hogy kilépjünk
a tudatlanságból, és fokozatosan közelebb kerülhessünk a bölcsességhez.
Ezt javasolta a bölcs Platón is.
Annál helyesebbé válnak nézeteink, minél jobban eltávolodunk a
szubjektivitástól, minél jobban elhagyjuk a felsőbbrendűnek hitt
nézeteink miatti büszkeséget és a vágyat, hogy mindig igazunk legyen.
A helyes elhatározás: röviden, az önzőséget nemeslelkűséggel kell helyettesítenünk.
A helyes beszéd: arra késztet, hogy előbb gondolkodjunk, és csak azután
nyissuk szóra a szánkat. Mielőtt hangot adnánk az első, érzelmek
kiváltotta gondolatnak, előbb végig kell gondolnunk, hogyan fognak
hatni a szavaink. Világosan kell látnunk, hogy valóban kapcsolatot
akarunk-e teremteni az emberekkel, vagy csupán arra támadt kedvünk,
hogy vitatkozzunk és semmitmondó szavakkal töltsük ki a csendet.
A helyes cselekvés: a helyénvaló nézetek és a nemes elhatározások
logikus következménye. Emellett feltétlenül szükséges a cselekedni
akarás is.
A helyes életmód: erkölcsös magatartást jelent. Mindenkinek dolgoznia
kell a megélhetésért. Vannak azonban olyan munkák is, amelyek
lealacsonyítják az embert. Nem az egyszerű munkákkal van a baj, hanem
azokkal, amelyek az emberi méltóságot ezernyi módon döntik romba.
A helyes igyekezet: azt jelenti, hogy pazarlás nélkül használjuk
energiáinkat, de egyben elkerüljük a fösvénységet is. Ha az ember a
tőle telhető legtöbbet igyekszik adni és tenni, kitágítja képességeinek
határait. Minél jobban igyekszik, annál többre képes.
A helyes figyelem: a figyelem a tudat legnagyobb ereje, és ha jól irányítjuk, egyre inkább növekszik.
A helyes elmélyedés: azt jelenti, hogy időnk legnagyobb részében
tudatunk tengelyében tartózkodunk, és hogy fokozatosan megszabadulunk
tudatunk érzelmi és mentális kilengéseitől.
Mit tegyünk, ha ki szeretnénk emelkedni a szenvedésből?
Bármennyire nagyszerűek is ezek a tanácsok, mégsem lehet őket azonnal alkalmazni, és az eredmény sem mutatkozik meg rögtön.
Ne álljunk meg emiatt. Ne várjunk a fájdalom teljes megszűnésére ahhoz,
hogy tevékenységünket tovább folytassuk, vagy hogy új és jobb tettekbe
fogjunk. Tudnunk kell a fájdalommal kéz a kézben továbbhaladni.
Ne legyünk türelmetlenek. Ha hosszú idő kellett ahhoz, hogy a fájdalom
megtelepedjen a lélekben és megnyilvánuljon, akkor időre lesz szükség
ahhoz is, még ha nem is ennyire hosszúra, hogy megszabaduljunk tőle.
Fejlesztenünk kell az aktív türelmet.
Ne becsüljük le magunkat sem érzelmileg, sem pedig gondolatilag. Ez nem
helyes. Inkább igyekezzünk kilépni a fájdalom sötét gödréből, így
növekszik majd az önbecsülésünk.
Ne idegeskedjünk. Ne vádoljunk másokat, és ne terheljük őket a fájdalom okozta negatív állapotunkkal.
És mindenekelőtt tartsuk szem előtt azt a sok mindent, ami
elégedettséget, vidámságot és lelkesedést szül, az élet adta sok
ajándékot, és ne legyünk hálátlanok a Sorssal szemben...
Delia S. Guzmán
http://www.ujakropolisz.hu/cikk/a-fajdalom-felulmulasa
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mikor szíved sír, arcod nevet
ÁLOM
Tanács
Pillanat